• TO MIEJSCE NA PYTANIA I ODPOWIEDZI DOTYCZĄCE OCHRONY DZIECKA PRZED NIEKONTROLOWANYM KORZYSTANIEM Z SIECI

        • Pytanie 1. Jak ustrzec dziecko w klasie III przed niebezpieczeństwem jakie czeka je w Internecie?

        • Pedagog szkolny odpowiada

          Najważniejsze, aby mówić dzieciom prawdę o Internecie. Nie chodzi o budowanie listy zakazów, ale o obustronne zrozumienie tematu. Pamiętajmy, by nauczyć dziecko właściwej reakcji na szkodliwe treści. A także uzmysłowić konsekwencje ryzykownych zachowań w sieci.

          Oto kilka wskazówek:

          1. Rozmawiaj bez oceniania i złości  – to najprostsza, ale i najskuteczniejsza rada. Stale pytaj i dyskutuj z dzieckiem. Dzięki wartościowej rozmowie masz szansę poznawać cyfrowy świat razem z dzieckiem.
          2. Ustal jasne zasady – jasno komunikuj czego dziecko nie może robić w Internecie. Wskaż rzeczy zakazane, takie jak: podawanie numeru telefonu czy publikowanie rodzinnych zdjęć.                                                               3. Nie odcinaj dziecka od Internetu, ucz mądrego korzystania – dziś Internet jest powszechnym zjawiskiem od którego nie da się uciec. Całkowity zakaz korzystania z sieci nie jest rozwiązaniem. Taka izolacja może mieć negatywnie skutki i utrudnić dziecku funkcjonowanie w społeczeństwie.                                                                 
          4. Naucz zasady ograniczonego zaufania –warto uczulić dziecko, że ktoś po drugiej stronie monitora może zwyczajnie kłamać, informacja przeczytana na portalu i zdjęcia wcale nie muszą być prawdziwe.
          5. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści –zgłaszanie niepożądanych treści do odpowiednich organów pozwoli wyeliminować potencjalne zagrożenie.
          6. Obserwuj – monitoruj przestrzeganie ustalonych zasad i reaguj na dynamiczne zmiany w przestrzeni internetowej. Towarzysząc dziecku w codziennych aktywnościach, masz szansę być na bieżąco.             7.Kontroluj także urządzenia mobilne – pamiętaj, że dziś dostęp do Internetu z poziomu telefonu komórkowego staje się normą.                                                                                                                                    

        • Pytanie 2. Czy dziecko w wieku 12 lat może codziennie korzystać z Internetu/grać w gry i ile czasu może na to poświęcać?

        • Pedagog szkolny odpowiada

          Wciągające gry komputerowe powodują, że nawet najmłodsze dzieci chętnie spędzają długie godziny przed monitorem. Czas na gry powinien być jednak kontrolowany przez rodziców i dostosowany do wieku dziecka.
          Maksymalny czas, który dziecko może spędzać przed ekranem komputera zależy od jego wieku. Limity zalecane przez specjalistów wynoszą:

          • dzieci w wieku ok.5 lat: 20 minut dziennie
          • 6-10 lat: 30-40 minut
          • powyżej 10 lat: 60 minut
          • młodzież do 16 roku życia: 90 minut
          Dłuższe przebywanie przed komputerem grozi pogorszeniem wzroku, zaburzeniami koncentracji i problemami ze snem. Częste korzystanie z komputera może również prowadzić do uzależnienia.
          Granice korzystania z komputera należy zawsze ustalać z góry, jeszcze zanim dziecko zasiądzie przed monitorem. Tygodniowy grafik grania można wywiesić w widocznym miejscu i konsekwentnie się do niego stosować. Dzięki temu łatwiej uniknąć płaczu i rozczarowania związanego z przerwaniem ulubionej gry. Czas spędzany przy komputerze można też kontrolować zdalnie, za pomocą aplikacji, które blokują dostęp do Internetu po wykorzystaniu ustalonego limitu.

        • Pytanie 3. Mój syn padł ofiarą wyśmiewania i wyzywania w Internecie. Nie był to niestety jednorazowy incydent. Syn bardzo to przeżywa, nie chce chodzić do szkoły. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Jak mu pomóc?

        • Psycholog odpowiada

          Niestety Państwa syn padł ofiarą tzw.cyberprzemocy. Cyberprzemoc to długotrwałe zjawisko mogące przybierać formę nękania, straszenia, wyzywania czy też poniżania kogoś przy użyciu nowych technologii. Zjawisko to związane jest z istniejącą od zawsze przemocą, w tym przypadku przemocą rówieśniczą. Niestety nowe technologie dostarczyły kolejnych kanałów stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej wśród młodzieży. Przypadki cyberprzemocy często nie są ujawniane, tylko 9% ofiar zgłasza problem nauczycielom, a 29 % rodzicom. Najważniejsze, że w przypadku Państwa syna problem został rozpoznany. Teraz należy zacząć działać. Przede wszystkim należałoby wesprzeć dziecko w kryzysie. Syn zapewne czuje się zagrożony, być może przeżywać dużo trudnych emocji: złość, zawiedzenie, dlatego stara się wycofać z życia społecznego i unika szkoły. Prawdopodobnie obniżyło się  poczucie bezpieczeństwa związane ze szkołą i rówieśnikami. Jeśli syn ma taką potrzebę to rozmawiajcie o tym co się wydarzyło, starajcie się Państwo być emocjonalnie przy dziecku. Sprawę jak najszybciej należałoby zgłosić do szkoły. Dobrze, żeby wychowawca wiedział co się aktualnie z dzieckiem dzieje, co ono przeżywa. Szkoła jako placówka ma opracowane własne procedury postępowania w przypadku cyberprzemocy. Procedura uwzględnia przede wszystkim objęcie dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną. Należy również podjąć działania zaradcze wobec sprawcy/sprawców przemocy, a ich zachowania należy w przyszłości monitorować.
          Podsumowując, obecnie najważniejsze jest wsparcie emocjonalne dziecka, zarówno w domu jak i w szkole w obecności psychologa/wychowawcy. Dziecko nigdy w takich sytuacjach nie powinno pozostawać samo, ponieważ cyberprzemoc jak wskazują badania to jedna z najdotkliwszych form przemocy rówieśniczej. Jeśli proponowane działania nie przyniosą skutku, a sprawca nadal będzie aktywny, sprawę należy zgłosić na Policję.

    • Kontakty

      • SZKOŁA PODSTAWOWA NR 185 IM. UNICEF
      • (+22) 613 58 78, fax (+22) 613 48 64
      • ul. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 31 03-982 Warszawa Poland
    • Logowanie

  • Nasze media społecznościowe

  • Deklaracja dostępności cyfrowej i architektonicznej

  • Biuletyn informacji publicznej
  •  

    Budynek i teren szkoły objęte są monitoringiem wizyjnym