• Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

        •  

          WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM

                             DORADZTWA ZAWODOWEGO

           

           

          Szkoła Podstawowa nr 185 im. UNICEF w Warszawie

           

           

          PODSTAWA PRAWNA:

           

          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2018 poz. 1601 ze zm.)
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1675).– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. poz. 391).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji   Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 652).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639.)
          • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 717).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2020 r. poz. 82).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2019 poz. 1322)
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. 2019 poz. 1533).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. 2019 poz. 1539).
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. 2019 poz. 1536).           
          • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2020 r. poz. 635).
          • Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. z 2020 r. poz. 106).       
             

          System Doradztwa Zawodowego zakłada, że wybór zawodu jest procesem będącym sekwencją decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia, a na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy. Na wybór wpływają głównie cechy ucznia, takie jak temperament, charakter, zdolności, zainteresowania, umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości, czynniki emocjonalne, zdrowotne, a także wpływ otoczenia i aktywność własna.

          Celem programu jest przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszej nauki, wyboru zawodu oraz kształcenie u uczniów konkretnych umiejętności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.

           

           

          Główny cel doradztwa zawodowego w szkole podstawowej

           

            1. Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
            2. Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa).
            3. Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
            4. Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości
              w aspekcie wyboru zawodu.
            5. Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy,
              o systemie szkolnictwa ponadpodstawowego.
            6. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
            7. Kształtowanie szacunku do pracy.
            8. Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.

           

          Cele szczegółowe:

           

          Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci

           

          Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:

          1. uczniów,
          2. rodziców,
          3. nauczycieli.

           

          Przykłady działań kierowanych do uczniów:

           

          • udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
          • prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów;
          • świat zawodów i rynek pracy;
          •  rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
          •  planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych;
          • aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
          • określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
          • organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
          • stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
          • umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponad­podstawowych;
          • informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
          • umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwo­ju edukacyjno-zawodowego);
          • organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
          • organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyj­nych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy);
          • organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
          • umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony interneto­we szkoły;
          • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy czy prezentacje zawodów;
          • umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
          • udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych\ e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
          • prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodo­wą oraz doradztwem zawodowym.

           

          Przykłady działań kierowanych do rodziców:

           

          • organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
          • informowanie o targach edukacyjnych;
          • udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblio­teczkę publikacji, stronę www szkoły, e-dziennik);
          • włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.

           

          Przykłady działań kierowanych - nauczyciele:

           

          • budowanie zaangażowania w zakresie realizowania procesów wspierania decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia
          • aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji i systemu kształcenia w zawodach
          • rozwijanie kompetencji doradczych nauczycieli
          • wskazanie na źródła informacji dotyczące informacji na temat ofert edukacyjnych i doradczych na terenie powiatu iławskiego i okolicznych miejscowości

           

           

          Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:

           

          • podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego[1], które wynikają z ramowych planów nauczania;
          • podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą                    i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli)[2];
          • podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).

           

          Doradca zawodowy:

           

          • określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
          • pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
          • prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
          • wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związa­nych z doradztwem zawodowym;
          • prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów.
          • systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działa­nia związane z doradztwem zawodowym;
          • planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawca­mi, nauczycielami i specjalistami;
          • gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
          • organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;
          • współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową            i doradztwem zawodowym;
          • wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
          • gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz do­radztwem zawodowym;
          • współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

           

          Wychowawcy:

           

          • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
          • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
          • włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodo­wej i doradztwa zawodowego;
          • realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzi­nach wychowawczych;
          • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
          • współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
          • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w za­kresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

           

          Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

          • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
          • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
          • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
          • przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
          • prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
          • organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
          • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w za­kresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

           

          Specjaliści:

           

          • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
          • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
          • współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
          • włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodo­wych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
          • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w za­kresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

           

           

          Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

           

          • włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
          • organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
          • rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
          • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
          • udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

           

          Zakres tematyczny, poruszany na zajęciach:

           

          System edukacji (zmiany w systemie oświaty, możliwe drogi kształcenia, różnice pomiędzy poszczególnymi typami szkół, wyjaśnienie, czym są kwalifikacje, możliwe drogi przekwalifikowania się)

           

          Elementy planowania (jak zaplanować swoją karierę, stan zdrowia a wybór zawodu, rynek pracy, pracodawca, analiza warunków pracy w wybranych zawodach, metody aktywnego poszukiwania pracy)

           

          Marzenia, aspiracje (planowanie kariery zawodowej, stworzenie portfolio zawodowego, list do siebie w przyszłości, role życiowe)

           

          Umiejętności i kompetencje (analiza SWOT, osobowości zawodowej i typu temperamentu)

           

          Techniki i style uczenia się (kreatywne poszukiwanie rozwiązań, style komunikacji, komunikacja werbalna i pozawerbalna, mowa ciała, jak rodzić sobie ze stresem)

           

          Autoprezentacja (samoocena i jej wpływ na trafny wybór zawodu, autodiagnoza zainteresowań i predyspozycji zawodowych, postawa asertywna)

           

          Formy pracy adresowane do uczniów:

          • Badanie zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz, ankiety),
          • zajęcia grupowe służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych,
          • warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej
            i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem,
          • udostępnianie informacji o zawodach, szkołach,
          • udzielanie indywidualnych porad uczniom,
          • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.

           

          Metody:

           

          • aktywizujące, problemowe, burza mózgów, dyskusja
          • inscenizacje i odgrywanie ról
          • metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy)
          • metody audiowizualne, filmy edukacyjne, zasoby Internetu, programy multimedialne, prezentacje multimedialne
          • treningi umiejętności społecznych, miniwykłady, pogadanki
          • techniki wzmacniające myślenie krytyczne,
          • gry i zabawy,

           

           

           

          Sojusznicy – sieć współpracy

           

          Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wsparcie merytoryczne dla szkół, także dla szkół podstawowych, stanowią: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki dosko­nalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i centra kształcenia praktycznego. Jednakże szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym. Są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.

           

          Przykłady działań placówek współpracujących ze szkołą w obszarze doradztwa zawodowego:

           

          Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP):

           

          • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
          • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształce­nia i kariery;
          • prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego;
          • konsultowanie z doradcą zawodowym działań i dokumentów szkolnych (np. opraco­wań WSDZ);
          • prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
          • tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym.

           

          Ośrodki doskonalenia nauczycieli (ODN):

           

          • organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym,
          • tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym,
          • przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego.

           

          Biblioteki pedagogiczne:

           

          • udostępnianie szkołom informacji o usługach doradczych w regionie, wydarzeniach, konferencjach i szkoleniach z zakresu doradztwa e-zawodowego;
          • wspieranie nauczycieli-bibliotekarzy w pozyskiwaniu, gromadzeniu i udostępnianiu informacji edukacyjno-zawodowych;
          • gromadzenie i udostępnianie doradcom zawodowym i nauczycielom publikacji z za-kresu doradztwa zawodowego;
          • współorganizowanie wystaw i spotkań z zakresu doradztwa zawodowego.

          Szkoły ponadpodstawowe (szkoły programowo wyższe):

           

          • udzielanie osobom zainteresowanym informacji na temat oferty edukacyjnej i zawodo­wej oraz zasad rekrutacji, itp.;
          • prowadzenie laboratoriów, wykładów i warsztatów, rozwijających zainteresowania uczniów;
          • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII;
          • organizowanie Dni Otwartych dla uczniów klas VII i VIII.

           

          Centra kształcenia praktycznego (CKP):

           

          • organizowanie dla uczniów lekcji zawodoznawczych;
          • współorganizowanie konkursów zawodoznawczych;
          • organizowanie dla uczniów zajęć rozwijających ich zainteresowania i pasje;
          • współorganizowanie przedsięwzięć o charakterze zawodoznawczym;
          • informowanie uczniów ostatnich klas o możliwości odbywania zajęć praktycznych lub praktyk zawodowych.

           

          Ochotnicze hufce pracy (OHP): centra edukacji i pracy młodzieży, mobilne centra informacji zawodowej, młodzieżowe centra kariery:

           

          • prowadzenie zajęć przygotowujących do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodo­wej oraz dalszego planowania kariery;
          • prowadzenie seminariów, konferencji, warsztatów;
          • wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach doradczych;
          • umożliwianie udziału w różnych szkoleniach uczniom, którzy z rozmaitych powodów nie ukończyli szkoły podstawowej w przewidzianym terminie;
          • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych;

           

          Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla  szkół podstawowych  wg Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego  2019 r. w sprawie  doradztwa zawodowego.

           

           

          TREŚCI DLA ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH 
           

          1. Poznanie siebie 

           

          Dziecko: 

           

          1. określa, co lubi robić; 
          2. podaje przykłady różnych zainteresowań; 
          3. określa, co robi dobrze; 
          4. podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych. 

           

          2. Świat zawodów i rynek pracy

           

          Dziecko:

           

          1. odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
          2.  podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu
            i nazwy tych zawodów, które  wzbudziły  jego  zainteresowanie oraz  identyfikuje 
            i  opisuje  czynności  zawodowe  wykonywane  przez te osoby; 
          3. wskazuje  zawody  zaangażowane  w  powstawanie  produktów codziennego  użytku  oraz  w  zdarzenia,  w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę, itp.; 
          4. podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
          5. opowiada o sobie w grupie rówieśniczej. 

           

          3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

           

          Dziecko: 

           

          1. nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej); 
          2. nazywa czynności, których lubi się uczyć.  

           

          4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych 

           

           

          Dziecko: 

           

          1. opowiada, kim chciałoby zostać; 
          2. na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; 
          3. podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie, a także
             w ramach działań grupy rówieśniczej.        
             

          TREŚCI  DLA KLAS I - III 

           

          1. Poznanie siebie 

           

          Uczeń:

           

          1. opisuje własne zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać; 
          2. prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób; 
          3. podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi; 
          4. podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach; 
          5. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego
            i   innych. 

           

          1. Świat zawodów i rynek pracy 

           

          Uczeń: 

           

          1. odgrywa różne role zawodowe w zabawie; 
          2. podaje  nazwy  zawodów  wykonywanych  przez  osoby  w  bliższym  i  dalszym  otoczeniu  oraz  opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; 
          3. opisuje, czym jest praca, omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych   przykładach; 
          4. zna i omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształtowaniu otoczenia,
            w którym funkcjonuje; 
          5. opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; 
          6. posługuje  się  przyborami  i  narzędziami  zgodnie  z  ich  przeznaczeniem, a także
            w  sposób  twórczy i niekonwencjonalny. 

           

          1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie 

           

          Uczeń: 

           

          1. uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności; 
          2. wskazuje treści, których lubi się uczyć; 
          3. wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich. 

           

          1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych 

           

          Uczeń: 

           

          1. opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić; 
          2. planuje  swoje  działania  lub  działania  grupy,  wskazując  na  podstawowe  czynności 
            i  zadania  niezbędne  do realizacji celu; 
          3. próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio
            z jego osobą. 

           

          TREŚCI DLA KLAS  IV- VI 

           

          1. Poznawanie własnych zasobów 

           

          Uczeń: 

           

          1. określa własne zainteresowania, uzdolnienia oraz kompetencje; 
          2. wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia; 
          3. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia te działania formułując wnioski na przyszłość; 
          4. prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców. 

           

          1. Świat zawodów i rynek pracy 

           

          Uczeń: 

           

          1. wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady profesji charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; 
          2. opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka; 
          3. podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; 
          4. posługuje  się  przyborami  i  narzędziami  zgodnie  z  ich  przeznaczeniem, również
            w  sposób  twórczy i niekonwencjonalny; 
          5. wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą. 

           

          1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie 

           

          Uczeń: 

           

          1. wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki; 
          2. wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć; 
          3. samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.  

           

          1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych 

           

          Uczeń:

           

          1. planuje  swoje  działania  lub  działania  grupy,  wskazując  szczegółowe  czynności 
            i  zadania  niezbędne  do realizacji celu; 
          2. próbuje  samodzielnie  podejmować  decyzje  w  sprawach  związanych  bezpośrednio  lub  pośrednio  z  jego osobą;
          3. opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych.

           

          TREŚCI DLA KLAS  VII -VIII 

           

          1. Poznawanie własnych zasobów 

           

          Uczeń: 

           

          1. określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych; 
          2. rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); 
          3. dokonuje  syntezy  przydatnych  w  planowaniu  ścieżki  edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających  z autoanalizy, obserwacji innych osób oraz innych źródeł; 
          4. rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych; 
          5. rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; 
          6. określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; 
          7. określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

            

          1. Świat zawodów i rynek pracy 

           

          Uczeń: 

           

          1. wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając potrzebne kwalifikacje oraz możliwości ich uzyskiwania; 
          2. porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; 
          3. wyjaśnia  zjawiska  i  trendy  zachodzące  na  współczesnym  rynku  pracy, 
            z  uwzględnieniem  regionalnego i lokalnego rynku pracy; 
          4. uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka; 
          5. analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy; 
          6. wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; 
          7. dokonuje autoprezentacji. 

           

          1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie 

           

          Uczeń: 

           

          1. analizuje  oferty  szkół  ponadpodstawowych  i  szkół  wyższych  pod  względem  możliwości  dalszego kształcenia korzystając z dostępnych źródeł informacji; 
          2. analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów; 
          3. charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej; 
          4. określa znaczenie uczenia się przez całe życie. 

           

          1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

           

          Uczeń: 

           

          1. dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym; 
          2. określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby; 
          3. identyfikuje  osoby  i  instytucje  wspomagające  planowanie  ścieżki  edukacyjno-zawodowej, a także wyjaśnia,  w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy; 
          4. planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów. 

           

           

          ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

           

          Lp.

          Tematyka/działania

          Metody i formy

          Termin realizacji

          Osoby odpowiedzialne

           

          Oddziały przedszkolne

          1.

          Realizowanie zajęć
          o tematyce związanej
          z preorientacją zawodową
          w ramach zajęć
          z wychowania przedszkolnego.

          metody aktywizujące

          Cały rok szkolny

           

          Nauczyciele przedszkola

          2.

          Zorganizowanie/doposażanie kącików zawodoznawczych

          w salach edukacji przedszkolonej.

          pomoce dydaktyczne,

          zabawki związane

          z zawodami

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele przedszkola

          3.

          Oglądanie filmów o tematyce

          związanej z różnymi zawodami.

          filmy

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele przedszkola

           

          Klasy I – III

          4.

          Realizowanie tematów związanych z orientacją zawodową w ramach

          zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

          metody aktywizujące

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele edukacji

          wczesnoszkolnej

          5.

          Spotkanie z przedstawicielami

          wybranych zawodu.

          Pogadanka/ warsztaty

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele edukacji

          wczesnoszkolnej

          6.

          Organizowanie kącików

          zawodoznawczych w salach

          nauczania wczesnoszkolnego/w świetlicy szkolnej.

          Prace plastyczne

          wykonane przez dzieci,

          pomoce dydaktyczne,

          literatura o tematyce

          związanej z zawodami

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele świetlicy,

          nauczyciele edukacji

          wczesnoszkolnej

          Klasy IV – VI

          7.

          Zajęcia wspierające orientację zawodową prowadzone w ramach lekcji wychowawczych.

          zajęcia warsztatowe,

          filmy edukacyjne

          cały rok szkolny

           

          Wychowawcy

          8.

          Realizowanie tematów związanych z orientacją zawodową w ramach zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

          Dostosowane do zajęć

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele

          przedmiotów

          9.

          Udział dzieci w zajęciach dodatkowych/wycieczkach.

          Zajęcia warsztatowe

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele prowadzący

          10.

          Zaangażowanie uczniów w działalność wolontariatu.

          Udział w akcjach

          charytatywnych

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele,

          wychowawcy

          Klasy VII – VIII

          11.

          Realizowanie tematów związanych z orientacją zawodową w ramach zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

          metody aktywizujące

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciele

          przedmiotów

          12.

          Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego prowadzone przez doradcę zawodowego.

           

          I i II półrocze

           

          Nauczyciel doradca

          zawodowy

          13.

          Udział w Targach Edukacji.

           

          Wyjścia organizowane w miarę możliwości

          cały rok szkolny

           

          Nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole, wychowawcy klas

          Działania skierowane do rodziców

          14.

          Udostępnienie informacji

          edukacyjno-zawodowej

          (o zawodach, możliwościach

          kształcenie i zatrudnienia).

          Aktualizowanie treści związanych z doradztwem zawodowym na stronie internetowej szkoły w jej mediach społecznościowych.

          cały rok szkolny

          Koordynator DZ, administrator strony www oraz mediów społecznościowcyh

          16.

          Informowanie o wydarzeniach: zawodoznawczych, targach edukacyjnych, dniach otwartych szkół na terenie Częstochowy.

          Wiadomości wysyłane przez dziennik elektroniczny

          cały rok szkolny

           

          Wychowawcy, szkolny doradca zawodowy

          Działania skierowane do nauczycieli

          17.

          Udostępnienie informacji

          edukacyjno-zawodowej

          (o zawodach, możliwościach

          kształcenie i zatrudnienia).

          Aktualizowanie treści związanych z doradztwem zawodowym na stronie internetowej szkoły w jej mediach społecznościowych

          cały rok szkolny

           

          Szkolny doradca

          zawodowy

          18.

          Zorganizowanie spotkania

          z doradcą zawodowym -

          pracownikiem Poradni

          Psychologiczno-pedagogicznej.

           

          Spotkania z dziećmi

          Podczas lekcji DZ

          Szkolny doradca

          Zawodowy.

           

           

          19.

          Zorganizowanie spotkań

          z rodzicami uczniów w ramach spotkań zawodoznawczych.

           

          Spotkania z dziećmi

          Podczas lekcji DZ

          Szkolny doradca

          Zawodowy.

           

           

           

          Plan realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym w danym

          roku szkolnym

          Szkoła opracowuje WSDZ na cały cykl kształcenia w szkole podstawowej. Dla usprawnienia realizacji zapisów WSDZ proponuje się przygotowanie rocznego planu realizacji działań doradczych.

          Roczny plan może zostać opracowany przez:

          • zespół ds. doradztwa zawodowego;
          • doradcę zawodowego we współpracy z przedstawicielami komisji przedmiotowych;
          • radę pedagogiczną.

           

          Ewaluacja realizacji działań z zakresu orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego dokonywana jest na bieżąco przez doradcę zawodowego w szkole na podstawie rozmów z uczniami, rodzicami i wychowawcami klas oraz analizy dokumentacji szkolnej, a następnie przedstawiona w postaci sprawozdania na koniec roku szkolnego.

          Ewaluacja odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli.

           

          Słownik pojęć

           

          Działania związane z doradztwem zawodowym – ogół zaplanowanych i systematycz­nych działań podejmowanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę, których celem jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodo­wych. Działania te obejmują m.in. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia zwią­zane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, działania skierowane do rodziców i nauczy­cieli, współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

          Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego – zajęcia grupowe organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, art. 109.1. pkt 7), których wymiar określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 marca 2017 r. w spra­wie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).

          Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Ustawa Prawo oświatowe art. 109.1. pkt 5 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szko­łach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach – Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).

          Preorientacja zawodowa – ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.

          Orientacja zawodowa – ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukie­runkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–IV szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy.

          Doradztwo zawodowe – uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspie­ranie uczniów klas VII–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych.

          Uczeń – dziecko (na etapie wychowania przedszkolnego), uczeń (na etapie szkoły podsta­wowej, szkoły ponadpodstawowej z wyłączeniem szkoły policealnej), słuchacz (w szkole policealnej).

          Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) – celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez daną szkołę lub placówkę.

           

           

           

           

           

           

                      Opracowanie:

          Magdalena Sałamacha

           

           

          [1] Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).

          [2] Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno­-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

           

           

    • Kontakty

      • SZKOŁA PODSTAWOWA NR 185 IM. UNICEF
      • (+22) 613 58 78, fax (+22) 613 48 64
      • ul. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 31
        03-982 Warszawa
        Poland
    • Logowanie

  • Nasze media społecznościowe

  • Deklaracja dostępności cyfrowej i architektonicznej

  • Biuletyn informacji publicznej
  •  

    Budynek i teren szkoły objęte są monitoringiem wizyjnym