Menu

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego Plan pracy Aktualności Informacje

Doradztwo zawodowe

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

w Szkole Podstawowej nr 185 im. UNICEF w Warszawie

Rok szkolny 2017/2018

 

 

POSTAWA PRAWNA: (stan prawny na dzień 20.08.2017)

 

 

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 47 ust. 1 pkt 3 lit. c i pkt 4, art. 109 ust. 1 pkt 7.

 

W ustawie Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe z 14 grudnia  2016 r.:

 

  • Art. 292. 1. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia  i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  • Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące informacji  o zawodach, kwalifikacjach
    i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy
    i predyspozycjami zawodowymi.

 

  • Ustawy i rozporządzenia zawierające zapisy dotyczące organizacji doradztwa zawodowego
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. 2016 poz. 1943 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 60),
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z dnia 31 marca 2017r., (Dz.U. 2017, poz. 03);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania
    i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej  w publicznych przedszkolach, szkołach
    i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532).

 

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę
i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. WSDZ jest częścią planu wychowawczego szkoły i jest włączony do Statutu szkoły. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i instytucje wspomagające proces doradczy.

 

ZAŁOŻENIA WSDZ

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:

  • wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia;
  • na wybór zawodu składają się: wiedza o sobie, wiedza na temat zawodów, wiedza o rynku pracy;
  • na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności), umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny, aktywność własna jednostki;
  • preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka;
  • działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy szkoły;
  • WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami  i nauczycielami (Radą Pedagogiczną);
  • WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.

Cele programu:

  • Kształtowanie aktywnej postawy życiowej
  • Kształtowanie umiejętności samopoznania i samooceny
  • Rozwijanie kompetencji społecznych
  • Kształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o systemie edukacji i o rynku pracy
  • Wspieranie rodziców w odkrywaniu potencjału dzieci

Efekty nauczania:

W wyniku realizacji programu uczeń potrafi:

  • aktywnie pełnić określone role społeczne,
  • rozpoznać swoje mocne i słabe strony,
  • rozpoznać własne predyspozycje zdrowotne, temperamentalne, osobowościowe i inne,
  • określić swoje zainteresowania i zdolności,
  • radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych, w tym związanych z dokonywaniem wyborów,
  • samodzielnie formułować własne cele oraz drogi ich realizacji,
  • efektywnie komunikować się,
  • współpracować w grupie,
  • twórczo znajdować różnorodne rozwiązania problemów, kreatywnie inspirować otoczenie,
  • określić możliwe drogi dalszego kształcenia,
  • orientować się w specyfice różnych zawodów i rynku pracy,
  • wskazać gdzie szukać informacji o rynku pracy,
  • określić możliwości zatrudnienia na rynku pracy uwzględniając zapotrzebowanie na określone zawody.

 

FORMY I METODY PRACY DORADCZEJ ADRESOWANE DO UCZNIÓW:

 

  • Badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety).
  • Zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie  i swoich predyspozycji zawodowych.
  • Warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania
    w grupie, radzenie sobie ze stresem.
  • Udostępnianie informacji o zawodach, szkołach.
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
  • Udzielanie indywidualnych porad uczniom.

 

Metody w poradnictwie grupowym najczęściej stosowane w pracy doradczej to:

  • Aktywizujące problemowe - burza mózgów, dyskusja.
  • Metoda dramy - inscenizacje i odgrywanie ról.
  • Metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy).
  • Metody audiowizualne - filmy edukacyjne, zasoby Internetu i programy multimedialne, prezentacje multimedialne.
  • Treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki.

 

PRZEWIDYWANE REZULTATY REALIZACJI PROGRAMU

Przewidywane rezultaty w odniesieniu do Rady Pedagogicznej.

  • Wprowadzenie treści doradztwa zawodowego do planów wychowawczych klas, oraz planów pracy.
  • Współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju zawodowego uczniów.
  • Zastosowanie metod, technik i form prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego podczas zajęć
    z uczniami.
  • Realizacja treści zawodoznawczych podczas lekcji, zebrań oraz spotkań indywidualnych z rodzicami.

 

Przewidywane rezultaty w odniesieniu do uczniów.

 

  • Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji wyboru zawodu.
  • Umiejętność dokonywania samooceny, wskazywania swoich predyspozycji, mocnych i słabych stron, decydujących o trafności wyboru zawodu i dalszej drogi edukacyjnej.
  • Znajomość świata pracy, grup zawodów.
  • Umiejętność samodzielnego zaplanowania ścieżki edukacyjno - zawodowej.

 

Przewidywane rezultaty w odniesieniu do rodziców.

 

  • Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji wyboru ścieżki edukacyjno – zawodowej przez dziecko.
  • Zrozumienie potrzeby uwzględnienia zainteresowań, uzdolnień, cech charakteru, temperamentu, stanu zdrowia, możliwości psychofizycznych, rynku pracy jako czynników decydujących przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej dziecka. Umiejętność wskazania tych cech u własnego dziecka.
  • Znajomość źródeł informacji i wsparcia w procesie wyboru drogi zawodowej dziecka.
  • Znajomość trendów w zatrudnieniu na lokalnym rynku pracy oraz oferty szkolnictwa ponadpodstawowego na terenie miasta.
  • Umiejętność udzielenia pomocy swojemu dziecku w podejmowaniu decyzji edukacyjno - zawodowych.

 

PROGRAM ZAJĘĆ

 

Program zajęć z doradztwa zawodowo-edukacyjnego ma charakter modułowy. Moduły realizowane są w każdej klasie. Treści komponowane są tak, aby uczeń miał możliwość pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności,
z którymi zapoznał się.

 

Moduł I

 

Cel: stworzenie uczniom warunków do lepszego poznania swojej osobowości

i odpowiedzi na pytania:

  • jakie są moje mocne i słabe strony?
  • co lubię w sobie najbardziej?
  • co mnie naprawdę pasjonuje?
  • jaki jest mój system wartości, zainteresowania i zdolności?

 

Moduł II

 

Cel: dostarczenie uczniom wiedzy, koniecznej do odpowiedzi na pytania:

  • w jakich dziedzinach życia mogę odnieść sukces?
  • jaki zawód uważam za najbardziej interesujący?
  • co według mnie znaczy „dobra praca”?
  • jakie warunki musi spełniać taka praca?

 

Moduł III

Cel: uczniowie powinni znaleźć odpowiedź na pytania:

  • jaką wybrać szkołę?
  • czym kierować się przy wyborze szkoły?
  • gdzie mogę uzyskać pomoc w wyborze kierunku dalszego kształcenia?

 

Działania z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego realizowane są przez:

 

  • doradcę zawodowego
  • wychowawców,
  • nauczycieli przedmiotu,
  • pedagoga szkolnego,
  • bibliotekarzy,
  • pracowników instytucji wspierających doradczą działalność szkoły (np. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej, Centrum Kształcenia Praktycznego, Młodzieżowego Centrum Kariery OHP),
  • rodziców lub osoby zaproszone prezentujące praktyczne aspekty dokonywania wyborów zawodowo-edukacyjnych.

Podstawowe pojęcia z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego

  •  Poradnictwo zawodowe

Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.

  • Orientacja zawodowa

Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji – mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.

  • Doradztwo zawodowe

Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji. (K. Lelińska)

  • Doradca zawodowy

Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne
i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując
z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę
o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej (Klasyfikacja Zawodów  i Specjalności)

  • Informacja zawodowa

Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych
z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji ( K. Lelińska)

  • Informacja edukacyjna

Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem
(G. Sołtysińska)