Menu

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego Plan pracy Aktualności Informacje

Doradztwo zawodowe

Plan pracy

PLAN PRACY DORADCY ZAWODOWEGO

W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

 

 

Charakterystyka planu działań.

 

 

Plan realizowany jest wśród uczniów klasy 7 Szkoły Podstawowej. Działania prowadzone w ramach orientacji zawodowej zaplanowane są na cały rok szkolny.

W ciągu roku szkolnego prowadzone będą warsztaty zawodoznawcze, na których uczniowie poznają:

 

  1. siebie, swoje mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, czynniki, jakie należy brać pod uwagę przy wyborze przyszłego zawodu i szkoły,
  2. młodzież zapozna się z zawodami istniejącymi na rynku pracy – uczniowie poznają jakie czynności wykonuje osoba reprezentująca dany zawód, jakie są wymagania,
  3. omawiane będą przeciwwskazania zdrowotne przy wyborze zawodu,
  4. nawiązana będzie współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w organizowaniu działań zawodoznawczych,
  5. przeprowadzane będą ankiety – test skłonności zawodowych, test zainteresowań,
  6. zajęcia z młodzieżą prowadzone przez pedagoga, psychologa i wychowawców (zapoznanie z zasadami rekrutacji do szkół, kierunkami, terminem składania kwestionariuszy, rozdanie kart z terminami, omówienie punktacji za poszczególne przedmioty, poinformowanie o dokumentach jakie są potrzebne do przyjęcia do szkoły),
  7. zapoznanie uczniów z elektronicznym naborem, podanie uczniom stron internetowych z informacjami o szkołach i zasadach rekrutacji.

Zadania szkolnego doradcy zawodowego:

  1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
  2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla Szkoły Podstawowej.
  3. Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym, alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym, programów edukacyjnych UE oraz porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych.
  4. Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
  5. Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery  i podjęcia roli zawodowej.
  6. Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych  w poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
  7. Koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły.
  8. Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.
  9. Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i zapewniania ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły, realizacji zadań  z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej - zawartych w planie wychowawczym szkoły.
  10. Systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji.
  11. Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym.
  12. Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno–pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego itp.

Formy pracy:

  1. informacja edukacyjna i zawodowa
  2. konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje
  3. tworzenie bazy informacyjnej
  4. przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego (szkoły zawodowe, technika, licea ogólnokształcące
  5. doradzanie rodzicom uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
  6. współpraca z poradnią psychologiczno -pedagogiczną
  7. gromadzenie i systematyczna aktualizacja informacji edukacyjnej i zawodowej 

Metody pracy

 

  1. pogadanki
  2. ankiety
  3. konkursy
  4. rozmowa doradcza
  5. poradnictwo indywidualne i grupowe
  6. lekcje wychowawcze

 

Przewidywane efekty.

 

  1. Kształtowanie aktywności zawodowej młodzieży.
  2. Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.
  3. Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
  4. Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
  5. Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.

 

Efektem końcowym realizacji szkolnego programu doradztwa zawodowego jest przygotowanie ucznia do podejmowania trafnych decyzji w wyborze dalszego kształcenia oraz przygotowanie absolwenta do ukształtowania orientacji zawodowej, umożliwiającej mu aktywne funkcjonowanie na krajowym i unijnym rynku pracy.

 

Poradnictwo indywidualne

 

  1. Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom;
  2. Kierowanie uczniów w szczególnych przypadkach do specjalistów.

 

Ewaluacja

Ewaluacja ustna programu, na podstawie informacji zwrotnej przekazanej przez uczniów i rodziców swoim wychowawcom – ocena przydatności zajęć z zakresu orientacji i doradztwa zawodowego.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ

– opracowana na podstawie Programu z Doradztwa Zawodowego dla klas 7  - P. Beaty Grzelak

Blok tematyczny

Temat zajęć

Cele

SAMOPOZNANIE

Wszyscy jesteśmy zdolni!

  • pobudzenie uczniów do refleksji na temat zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych
    i samorozwoju; poszerzenie przez uczniów wiedzy oraz świadomości na temat własnych uzdolnień
    i talentów;
  • ugruntowanie własnej wartości.

SAMOPOZNANIE

Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej.

  • zapoznanie uczniów
    z zagadnieniami dotyczącymi kompetencji kluczowych;
  • rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy
    i współdziałania
    w grupie;
  • umacnianie więzi grupowych.

 

SAMOPOZNANIE

Umiejętności a zawód.

  • rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie
    i nazywania swoich mocnych stron;
  • autorefleksja
    i ocena własnych zdolności, zainteresowań, predyspozycji fizycznych i zdrowotnych;
  • uświadomienie roli wiedzy, zainteresowań
    i cech charakteru w wyborze kierunku kształcenia lub przyszłego zawodu.

SAMOPOZNANIE

Moje umiejętności.

  • rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie
    i nazywania swoich mocnych stron;
  • identyfikowanie przez ucznia różnic indywidualnych w obszarze zainteresowań
    w obrębie klasy.

SAMOPOZNANIE

Czym się interesuję?

  • wskazywanie możliwych kierunków rozwoju zainteresowań uczniów;
  • samopoznanie.

INFORMACJE

EDUKAZYJNO -ZAWODOWE

Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową?

  • uzupełnienie informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy; analiza
    i synteza informacji przydatnych
    w planowaniu kariery.

INFORMACJE

EDUKAZYJNO -ZAWODOWE

Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa.

  • zapoznanie uczniów
    z możliwościami kontynuowania nauki po ukończeniu szkoły podstawowej.

RYNEK PRACY

Zawody w moim najbliższym otoczeniu.

  • zapoznanie uczniów
    z różnorodnością zawodów

RYNEK PRACY

Od elektryka do kierownika.

  • przybliżenie uczniom różnorodności zawodów i możliwości edukacyjnych;
  • przygotowanie uczniów do dokonania świadomego i trafnego wyboru dalszej drogi kształcenia.

RYNEK PRACY

Kompetencje na rynku pracy.

  • zapoznanie uczniów
    z zasadami panującymi na rynku pracy;
  • utworzenie listy umiejętności poszukiwanych na rynku pracy.