• Plan pracy

        •           

          PLAN PRACY DORADCY ZAWODOWEGO

          W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 185 IM. UNICEF

          W WARSZAWIE 

           

          ROK SZKOLNY 2023/2024

           

           

           

          Cele główne doradztwa zawodowego.

           

          • Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
          • Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa).
          • Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania.
          • Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru zawodu.
          • Dostarczanie informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy, o systemie szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego.
          • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
          • Kształtowanie szacunku do pracy.
          • Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.

           

          Treści programowe.

           

          W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych, które jednocześnie wyznaczają treści programowe doradztwa zawodowego:

           

          1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych                        i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.

           

          1. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.

           

          1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczeniu się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.

           

          1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.

           

           

          Cele szczegółowe programu w odniesieniu do w/w obszarów:

           

          1. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW – uczeń:

           

          • rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia);
          • dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób i innych źródeł;
          • rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
          • charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej;
          • określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji.

           

           

          2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY – uczeń:

           

          • wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając składowe ich opisów, w tym dróg ich zdobywania;
          • wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy;
          • porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
          • dokonuje autoprezentacji;
          • uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
          • analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy.

           

           

          3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE – uczeń:

           

          • analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
          • analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów;
          • charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce;
          • określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

           

          4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH – uczeń:

           

          • planuje ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
          • podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
          • określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
          • identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy.

           

           

          Cele szczegółowe w zakresie pracy z młodzieżą:

           

          • wdrażanie uczniów do samopoznania
          • kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron
          • wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów
          • rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie
          • przełamywanie barier emocjonalnych
          • wyrabianie szacunku dla samego siebie
          • planowanie własnego rozwoju
          • konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów
          • poznanie możliwych form zatrudnienia
          • zdobycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy
          • zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji
          • zdobycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej
          • rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy
          • poznanie lokalnego rynku pracy
          • kreowanie własnej kariery zawodowej w wyniku samo zatrudnienia
          • poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego
          • preorientacja zawodowa w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wyboru zawodu
          • rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność)

           

          W zakresie pracy z rodzicami:

           

          • podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi
          • doskonalenie umiejętności wychowawczych
          • wypracowanie form wspierania dzieci w wyborze ich dalszej drogi życiowej
          • prezentacja założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów
          • zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych    i zawodowych przez ich dzieci
          • włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły
          • przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa narożnych jego poziomach

           

          W zakresie współpracy z nauczycielami:

           

          • uzyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej
          • lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy
          • nakreślenie
          • dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą.

           

          Cel ogólny oraz cele szczegółowe programu są spójne z celami kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Uwzględniają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne rozwijane w ramach kształcenia ogólnego oraz zadania szkoły i cele edukacji poszczególnych przedmiotów, m.in. wiedzy o społeczeństwie oraz wychowania do życia w rodzinie, co umożliwia realizowanie programu zarówno podczas zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, jak i na zajęciach z wychowawcą, lekcjach przedmiotowych oraz na dodatkowych zajęciach edukacyjnych w tym innych zajęciach obejmujących wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu – w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

          Cel ogólny oraz cele szczegółowe programu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkoły podstawowej            są spójne z celami preorientacji zawodowej (przedszkole), orientacji zawodowej (klas I–VI szkoły podstawowej)     i doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych.

           

          Zadania szkolnego doradcy zawodowego:

            1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
            2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla Szkoły Podstawowej.
            3. Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów                w różnych obszarach świata pracy, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym, alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym, programów edukacyjnych UE oraz porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych.
            4. Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
            5. Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery  i podjęcia roli zawodowej.
            6. Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
            7. Koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły.
            8. Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.
            9. Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i zapewniania ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły, realizacji zadań  z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej - zawartych w planie wychowawczym szkoły.
            10. Systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji.
            11. Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym.
            12. Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno–pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego itp.

          Formy pracy:

          • informacja edukacyjna i zawodowa
          • konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje
          • tworzenie bazy informacyjnej
          • przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego (szkoły zawodowe, technika, licea ogólnokształcące
          • doradzanie rodzicom uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
          • współpraca z poradnią psychologiczno -pedagogiczną
          • gromadzenie i systematyczna aktualizacja informacji edukacyjnej i zawodowej 

           

          Metody pracy:

           

          • pogadanki
          • ankiety
          • konkursy
          • rozmowa doradcza
          • poradnictwo indywidualne i grupowe
          • lekcje wychowawcze

           

          Przewidywane efekty:

           

          • Kształtowanie aktywności zawodowej młodzieży.
          • Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.
          • Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
          • Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
          • Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.

           

          Wytyczne do pracy zdalnej:

           

          • Lekcje zdalne (on-line) –  klasy 7-8
          • Przesyłanie materiałów droga elektroniczną (Librus, e-mail);
          • Wykorzystanie mediów społecznościowych do: kontaktów z uczniami, przekazywania ważnych materiałów     i informacji oraz do konsultacji indywidualnych:                                                                                               (storna Doradztwa Zawodowego na Facebooku @DoradztwoZawodoweSp185)
          • Stała aktualizacja podstrony Doradztwa Zawodowego na stronie internetowej szkoły https://www.sp185.pl/text15/

           

          Podsumowanie:

           

          Efektem końcowym realizacji szkolnego programu doradztwa zawodowego jest przygotowanie ucznia do podejmowania trafnych decyzji w wyborze dalszego kształcenia oraz przygotowanie absolwenta do ukształtowania orientacji zawodowej, umożliwiającej mu aktywne funkcjonowanie na krajowym i unijnym rynku pracy.

           

           

          Ewaluacja

          Ewaluacja ustna programu, na podstawie informacji zwrotnej przekazanej przez uczniów i rodziców swoim wychowawcom – ocena przydatności zajęć z zakresu orientacji i doradztwa zawodowego.

           

           

           

          TEMATYKA ZAJĘĆ DLA KLASY 7

          – opracowana na podstawie Programu z Doradztwa Zawodowego dla klas 7  - P. Beaty Grzelak

          Blok tematyczny

          Temat zajęć

          Cele

          SAMOPOZNANIE

          Wszyscy jesteśmy zdolni!

          • pobudzenie uczniów do refleksji na temat zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych   i samorozwoju;
          • poszerzenie przez uczniów wiedzy oraz świadomości na temat własnych uzdolnień i talentów;
          • ugruntowanie własnej wartości.

           

          SAMOPOZNANIE

          Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej.

          • zapoznanie uczniów
          • z zagadnieniami dotyczącymi kompetencji kluczowych;
          • rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy                    i współdziałania w grupie;
          • umacnianie więzi grupowych.

           

          SAMOPOZNANIE

          Umiejętności a zawód.

          • rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie                  i nazywania swoich mocnych stron;
          • autorefleksja i ocena własnych zdolności, zainteresowań, predyspozycji fizycznych i zdrowotnych;
          • uświadomienie roli wiedzy, zainteresowań i cech charakteru w wyborze kierunku kształcenia lub przyszłego zawodu.

           

          SAMOPOZNANIE

          Moje umiejętności.

          • rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie                  i nazywania swoich mocnych stron;
          • identyfikowanie przez ucznia różnic indywidualnych                        w obszarze zainteresowań                      w obrębie klasy.

           

          SAMOPOZNANIE

          Czym się interesuję?

          • wskazywanie możliwych kierunków rozwoju zainteresowań uczniów;
          • samopoznanie.

           

          INFORMACJE

          EDUKACYJNO -ZAWODOWE

          Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową?

          • uzupełnienie informacji na temat systemu edukacji         i rynku pracy;
          • analiza i synteza informacji przydatnych w planowaniu kariery;

           

          INFORMACJE

          EDUKACYJNO -ZAWODOWE

          Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa.

          • zapoznanie uczniów              z możliwościami kontynuowania nauki po ukończeniu szkoły podstawowej.

           

          RYNEK PRACY

          Zawody w moim najbliższym otoczeniu.

          • zapoznanie uczniów               z różnorodnością zawodów

           

          RYNEK PRACY

          Od elektryka do kierownika.

          • przybliżenie uczniom różnorodności zawodów          i możliwości edukacyjnych;
          • przygotowanie uczniów do dokonania świadomego           i trafnego wyboru dalszej drogi kształcenia.

           

          RYNEK PRACY

          Kompetencje na rynku pracy.

          • zapoznanie uczniów               z zasadami panującymi na rynku pracy;
          • utworzenie listy umiejętności potrzebnych na rynku pracy.

           

           

           

           

          TEMATYKA ZAJĘĆ DLA KLASY 8

           

          KARIERA EDUKACYJNO – ZAWODOWA

          • Planowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej;
          • Źródła wiedzy o szkołach ponadpodstawowych;
          • Zapoznanie się z wymaganiami i procedurami rekrutacyjnymi;
          • Przygotowanie spotkania klas VIII z ciekawymi osobowościami.
          • Udział w warsztatach prowadzonych przez szkoły ponadpodstawowe;
          • Testy zawodoznawcze;
          • Wyjścia na Targi Zawodoznawcze;
          • Wyjścia grupowe na zorganizowane Dni Otwarte w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.

           

          1.    POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW – uczeń:


          1.1 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe
          oraz stan zdrowia)

          • Moje umiejętności – moje sukcesy
          • Zdolności i uzdolnienia
          • Temperament jak z bajki

           

          1.2 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających
          z autodiagnozy, ocen innych osób oraz innych źródeł

          • Moje portfolio i e-portfolio


          1.3 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych

          • Czy i ja mogę być bohaterem?
          • Ograniczenia czy możliwości?

           

          1.4 charakteryzuje wartości, z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej

          • Jakie wartości są dla mnie ważne?

           

          1.5 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji

          • Rozpoznaję swoje aspiracje

           

          2.    ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY – uczeń:


          2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając
          składowe ich opisów, w tym dróg ich zdobywania

          • Zawody wokół nas
          • W jakich zawodach wykorzystam wiedzę z …?
          • Rzemiosło – alternatywą dla młodych zawodowców


          2.2 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy

           

           

          • Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy?
          •  Nowe zawody na rynku pracy

           

          2.3 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców

          •  Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców

           

          2.4 dokonuje autoprezentacji

           

           

          • Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie

           

          3.    RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE – uczeń:

           


          3.1 analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia,
          korzystając z dostępnych źródeł informacji

           

          •  Szkoły branżowe – szkołami pozytywnego wyboru

           

          3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów

           

           

          • Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych

           

          3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce

           

           

          • Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda
          • W szkole czy poza szkołą? Gdzie się uczymy?
          • Co gwarantuje mi szkoła? Kwalifikacje i kompetencje
          • Wybieram zawód czy szkołę

           


          4.    PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH – uczeń:


          4.1 planuje ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów
          4.2 podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym
          4.3 określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów
          4.4 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać
          z ich pomocy
           

           

          Plan Pracy przygotowany został na podstawie informacji zawartych w dziale „Doradztwo Edukacyjno – Zawodowe” Ośrodka Rozwoju Edukacji. https://doradztwo.ore.edu.pl

    • Kontakty

      • SZKOŁA PODSTAWOWA NR 185 IM. UNICEF
      • (+22) 613 58 78, fax (+22) 613 48 64
      • ul. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 31 03-982 Warszawa Poland
    • Logowanie

  • Nasze media społecznościowe

  • Deklaracja dostępności cyfrowej i architektonicznej

  • Biuletyn informacji publicznej
  •  

    Budynek i teren szkoły objęte są monitoringiem wizyjnym